Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Eksport: Danrice i Ørbæk ved Nyborg eksporterer hvert år tonsvis af færdigkogte ris. Nu har firmaet netop investeret 40 millioner kroner i ny linje til produktion af pasta til færdigretter

Danrice i Ørbæk på Østfyn importerer cirka 10.000 tons ris om året.

Basmatiris fra Indien, vilde ris fra Nordamerika, Jasminris fra Thailand. Ris i alle afskygninger fra Italien, Spanien, Cambodja og Myanmar.

- Der findes næsten ikke den plet på jorden, vi ikke importerer ris fra, siger direktør Kim Kirkeby.

På fabrikken i Ørbæk bliver risene renset ved hjælp af først en sigte, så røntgen. Hvert enkelt riskorn bliver analyseret for at sikre kvaliteten. Derefter bliver de kogt, så kølet ned og endelig frosset til under tyve frostgrader. Det sidste sker i såkaldte frysetunneler.

- Hvert ris enkelt fryses ved hjælp af iskold luft i frysetunnelerne. Det gør, at de ikke klistrer sammen. Hvis du gik ind i frysetunnelen ville luften føles som minus 40 grader, siger Kim Kirkeby.

Derpå bliver de frosne ris pakkes i gennemsigtige blå sække af 25 kilo og sendt ud i verden igen.

- Vores ris bliver brugt i færdigretter, men der er ikke noget stort marked for færdigretter i Danmark. Derfor bliver 99 procent af vores produktion eksporteret igen. Hvis bare du kommer til Tyskland og Sverige, vil du opleve, at der er et stort udvalg af frosne færdigretter, fortæller Kim Kirkeby.

I processen på fabrikken i Ørbæk optager risene vand, når de bliver kogt, så mens Danrice importerer 10.000 tons ris om året, eksporterer den samtidig 25.000 tons næsten spiseklar ris. De skal bare varmes, så er de klar til servering.

Er stort set overalt

Kunderne hedder blandt mange andre Nestlé, Frosta og Appetito.

- Vi leverer risene til deres færdigretter. Vi har kunder i hele Europa, Amerika, Australien og New Zealand. De eneste steder, vi ikke er, er i Mellemøsten og Fjernøsten, hvor markedet for færdigretter heller ikke er stort, siger Kim Kirkeby.

20 procent af virksomhedens omsætning kommer fra salg til det nordamerikanske marked.

Danrice har mange års erfaring med ris. Men det afholder ikke fabrikken fra at prøve nye forretningsområder af.

Danrice har netop investeret 40 millioner kroner i en ny produktionslinje, som kan lave spaghettier.

- Vi tog linjen i brug i december. Vi importerer Durum-mel og laver lange spaghettier, som vi former som fuglereder, inden vi fryser dem ned, fortæller Kim Kirkeby.

Spaghetti-fuglerederne skal også sælges til færdigretproducenterne.

- Det er et helt nyt koncept. Pastaerne i færdigretter er ofte korte, og det er bare ikke rigtig spændende, slet ikke hvis det er en italiensk pastaret, som egentligt skal laves med lange spaghettier. Men det kan man så få nu med vores nye koncept, siger Kim Kirkeby, som også regner med at sælgesine nye spaghettier på det italienske marked, selvom det måske kan virke lidt bagvendt.

- Ja ja, dem sælger vi også til.

Men det er ikke kun på færdigretmarkedet, Kim Kirkeby, ser potentiale for de lange, frosne spaghettier. Han ser også et marked i større køkkener.

- Hvis du for eksempel holder ind på en restaurant ved motorvejen på vej ned igennem Tyskland og bestiller en talerken pasta bolognese, så vil pastaen som regel have stået og varmet hele dagen. Det er ikke så spændende. I stedet kan man bruge vores frosne pasta. Det skal have 30-40 sekunder i kogende vand, så er der frisk pasta, siger Kim Kirkeby.

40 millioner kroner er mange penge at investere i en idé, men Danrice har prøvet det før.

For syv år siden begyndte virksomheden at importere, koge og fryse kornprodukter - også til færdigretmarkedet.

- Vi ser ofte, at når restauranterne begynder på noget nyt, så går der lidt, og så følger færdigretmarkedet efter. I slutningen af 10-erne kom kornsorterne på menuerne på restauranterne. Man lavede for eksempel ikke længere risotto men perlebygrisotto, siger Kim Kirkeby.

Så Danrice kastede sig ud i kornprodukterne. Quinoa, couscous, bulgur, og hvad der ellers findes af korntyper. Det skulle vise sig at være en klog beslutning.

- Vi begyndte i det små i 2009. I 2013 var markedet fornuftigt, og i 2015 eksploderede det. Fra 2014 til 2015 øgede vi omsætningen på kornprodukterne med 300 procent, siger Kim Kirkeby.

Danrice' nye Spaghetti-linje kører stadig kun en enkelt uge om måneden. Det er som med kornprodukterne, markedet skal lige nå at opdage det nye.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70