Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Fynsk lastbilcenter fordobler salget

Fynsk
lastbilcenter
fordobler salget

Annonce:

Bedemanden Peter Klemmensen

Hos os er de efterladte i centrum!

Man Odense A/S har travlt på både værkstedet og i salgsafdelingen. Mekanikerne reparerer mellem 120 og 150 enheder om ugen, mens salgsafdelingen fordoblede salget af lastbiler og busser sidste år.
Foto: Kristian Wraae

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Stor bil: Man i Odense fordoblede næsten salget af lastbiler sidste år. Der er igen gang i hjulene hos de fynske vognmænd, lyder forklaringen

Der er både travlt på værkstedet og i salgsafdelingen hos lastbilcenteret Man Odense A/S i det sydvestlige Odense.

- Vi kan da godt holde skruen i vandet, lyder det fra Michael Hansen, mens han bakser med at få monteret en motorbremse.

Han er en af lastbilcenterets 28 mekanikere. I snit har de mellem 120 og 150 enheder igennem på værkstedet i løbet af en uge. Og det skal helst gå stærkt. Nedetid koster penge, så vognmændene står nærmest og tripper med nøglen i tændingen, men mekanikerne arbejder.

Opgaverne er meget forskellige. En enhed er ikke bare en lastbil. Hos Man monterer og reparerer de også køleanlæg, kraner og hejs. En enhed kan også være en trailer eller en påhængsvogn.

Uanset enhedens beskaffenhed er der bred enighed på værtkstedet: Der er mildets talt masser af overarbejde at få for den, der vil, for tiden.

- Men det er jo et luksusproblem, siger mekanikeren og griner.

Fordoblede salg

Det er imidlertid ikke kun på værkstedet, det går godt.

For at have mange lastbiler at reparere på, skal der også sælges mange. Og lige netop den opgave klarede Man Odenses sælgere særdeles fint sidste år.

- Vi fordoblede næsten salget sidste år i forhold til 2014, fortæller, Gorm Jensen, som er salgssupporter i virksomheden.

I 2015 solgte Man Odense A/S hele 66 nye lastbiler, mens samme tal i 2014 hed 36.

Bedre tider på vej

Værkstedschef Bo Andersen nikker. Sidste års salg er et godt tegn.

- Det er jo tegn på, at branchen har fået det bedre. Dem, der overlevede krisen, er de hårdfør, og de begynder at få gang i hjulene igen, siger han.

Vurderingen gælder primært de mindre fynske vognmænd, da det er den kundegruppe, Man Odense fortrinsvis sælger nye lastbiler til.

- De store vognmænd har flådeaftaler. De kommer ind på værkstedet efterfølgende til service, men vi er ikke inde over selve salget til dem. Så når vi sælger mange lastbiler, så er det udtryk for, at det går bedre for de mindre fynske vognmænd, forklarer værkstedschefen.

Salget af brugte lastbiler og trailere steg også fra 2014 til 2015, men kun med små halvtreds enheder. Fra cirka 350 til knap 400.

Selvom salgssupporter Gorm Jensen kan glæde sig over det fine salg sidste år, betyder det ikke, at Man på nogen måde har overtaget på det danske marked.

Volvo og Scania sidder fortsat tungt på den største markedsandel.

- På det nordiske marked er Volvo og Scania bare vognmændenes foretrukne, siger Gorm Jensen.

Han fortæller, at sidste år blev der indregistreret 830 Man lastbiler og busser, hvilket svarer til, at Man sad på 18,2 procent af markedet.

- Omvendt var jeg i praktik i Tyskland, og der er det fuldstændig omvendt. Dernede kører alle Mercedes eller Man, siger Gorm Jensen.

På Fyn ser situationen dog en kende anderledes ud end på landsplan. Her har Man faktisk overhalet Scania og ligger således nummer to, efter Volvo.

Ser man på det totale salg af nye lastbiler i Danmark sidste år, er der også sket en stigning i forhold året før. I 2014 blev der indregistreret 3521 lastbiler, mens det tal steg til 4.552 indregistrerede lastbiler i 2015.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70